Belos Pés pedicure
Wellness voor jouw voeten!

Meest gestelde vragen over voeten 

Wist je dat een mens 185.000 kilometer lopend aflegt gedurende zijn leven? Dat is even ver als vier keer de hele wereld rond. Dan kun je wel begrijpen dat je voeten veel te verduren hebben. Naarmate je ouder wordt, heb je ook meer kans op voetklachten. Gelukkig zijn deze in de meeste gevallen goed te behandelen en zelfs te voorkomen. Wij hebben de meest gestelde vragen voor je op een rijtje gezet: 
Hoe worden voetproblemen veroorzaakt bij 50-plussers?

·        In je voeten zitten 107 gewrichtsbanden en 19 spieren en pezen. Deze worden door de jaren geen wat slapper. Dat betekent dat deze harder moeten werken om het lichaam in balans te kunnen houden. Hierdoor kun je een vermoeid gevoel in je voeten krijgen.

·        Als je ouder wordt kun je ‘doorgezakte voeten’ krijgen. Dit houdt in dat je voeten langer en breder worden doordat alles meer uitrekt en er ruimte ontstaat tussen de 26 voetbotjes. Zo kan het zomaar zijn dat schoenen die normaal prima zitten, ineens te strak zitten met als gevolg; een branderig gevoel, knobbels aan grote tenen, vermoeide voeten, likdoorns, overmatige eeltvorming en ingegroeide teennagels.

·        De vetkussentjes die onder de bal van je hiel en voet zitten worden door de jaren heen steeds dunner wat erg pijnlijk kan zijn. Mensen kunnen hierbij een gevoel ervaren alsof ze constant op steentjes lopen of direct op hun botten.

·        Het kraakbeen tussen de voetgewrichten slijt naarmate je ouder wordt. Hierdoor ontstaat pijn en stijfheid maar er kunnen ook vergroeiingen optreden.

·        Je voeten kunnen anders gaan staan, bijvoorbeeld teveel naar buiten of juist naar binnen. Hierdoor ontstaat overbelasting en pijn maar er kunnen ook ontstekingen door ontstaan. Doordat je lichaam ook in een andere stand staat kun je ook heup, knie, enkel, rug of nekklachten krijgen.

·        Een slechte doorbloeding kan zorgen voor een drogere huid wat weer voor scheurtjes, kloven en wondjes kan zorgen. Deze genezen een stuk minder snel als je ouder wordt. Dit geldt ook voor schimmelinfecties in de nagel of de huid. 
Welke mensen lopen er meer risico op voetproblemen? 

·        Diabetespatiënten, door de slechte doorbloeding en doordat de zenuwen in de voeten aangetast zijn waardoor ze bijna geen pijn meer voelen. Diabetici dienen elke dag hun voeten te controleren.

·        Reumapatiënten, door ontstekingen, stand veranderingen en vergroeiingen hebben zij vaak veel pijn. Een podotherapeut kan voor verlichting zorgen door speciale zooltjes aan te meten.

·        Dementerenden, doordat zij wel eens in een verwarde toestand verkeren lopen zij vaak heel veel wat toch klachten kan leiden. Of ze zijn juist aan hun bed gekluisterd wat voor doorligplekken kan zorgen. Ook kunnen zij soms niet aangeven dat ze pijn hebben.

·        Ook vrouwen lopen meer risico op voetproblemen dan mannen, wel vier keer zoveel. Dat komt voornamelijk door het feit dat de meeste vrouwen wel eens op hakken lopen. Hoe hoger de hak, hoe meer de spieren, botjes, banden en pezen in de tenen en de voorvoet tegen elkaar aan worden gedrukt. Hierdoor kun je een teenknobbel oplopen of ingegroeide teennagels. Ook heb je meer kans op eeltvorming en likdoorns. Heb je wel eens een dog gevoel, of tinteling in je voet? Dit komt doordat er zenuwen worden afgekneld. 
Is het beter om helemaal geen hakken meer te dragen?

Het is niet zo dat je helemaal geen hakken meer mag dragen. Als je deze af en toe een paar uurtjes draagt, is er niets aan de hand. Maar draag deze niet dagelijks, en niet te lang. Zodra het kan, doe je schoenen dan uit om je voeten de ruimte te geven. Dat geldt voor al het schoeisel. Heb je last van knie- of rugklachten, dan kan een kleine hak juist voor verlichting en ontspanning zorgen.  
Wat is nou precies de juiste schoen?

Een schoen moet stevigheid bieden en de zool moet soepel zijn, maar deze moet je niet dubbel kunnen vouwen. Ook is het belangrijk dat deze voldoende ruimte biedt voor je tenen (minimaal een centimeter). Een goede graadmeter voor de juiste schoen is dat je moet kunnen ‘pianospelen’ met je tenen. Dan hebben je tenen namelijk ruimte genoeg. Qua hakhoogte kun je het beste maximaal drie centimeter aanhouden, niet hoger. Ook is het belangrijk dat je schoen goed aansluit op je wreef. Als dit niet het geval is, kan de voet schuiven, en dan ben je steeds je spieren aan het aanpassen zodat de schoen niet uitvalt. Loop je veel op pantoffels, dan geldt ook daar deze regel voor.

Ga je schoenen kopen, dan kun je dit het beste aan het einde van de middag doen. Dan zijn je voeten namelijk op z’n grootst. Zo voorkom je dat een schoen gaat knellen. Je kunt er voor kiezen om je voeten op te laten meten en aan de hand hiervan de beste schoenen er bij te schoenen. Kies niet standaard voor dezelfde maat. Schoenen kunnen namelijk per merk nogal verschillen van omvang. Er wordt wel eens gezegd dat je schoenen moet uitlopen, maar pas daar wel mee op. Want het is eerder zo dat je voet zich naar de schoen gaat vormen dan andersom. 
Welke klachten kan ik zelf behandelen?

Wanneer er overmatige druk of wrijving op de huid aanwezig is, ontstaat er eelt. Dit kun je zelf verwijderen met een schuurpapieren eeltvijl. Liever niet met een eeltrasp, hierdoor ontstaan namelijk snel wondjes. Een teennagel die in lijkt te groeien, je voelt dan een bepaalde druk bij de nagelriemen, kun je zelf nog verwijderen. Maar voor alle andere voetklachten is het beter om naar een pedicure te gaan, ook bij likdoorns en vergevorderde schimmelnagels/kalknagels. Dit los je namelijk niet meer op met een zelfzorgmiddel. 
Wat gebeurt er als je met voetklachten doorloopt?

Om zelfstandig en lang mobiel te blijven zijn gezonde voeten een must. Loop je te lang door met voetklachten, dan kan dit alleen maar verergeren. Heb je een klein beetje eelt, dan is dit geen probleem. Maar het is wel van belang dit weg te halen, want eelt wordt steeds dikker en kan erg pijnlijk zijn. Nog vervelender, er kan vocht onder komen waardoor je kans op een infectie hebt. Ook met een likdoorn kun je beter niet doorlopen, want deze kunnen gaan ontsteken, en dan ben je veel verder van huis. Als je pijn hebt, dan ga je de pijnlijke plek ontzien waardoor je andere delen van je lichaam overbelast. Ook dit is niet verstandig. Hoe langer je doorloopt met voetklachten, hoe meer tijd het kost om hiervan te herstellen. 
Waneer kun je het beste naar een pedicure gaan?

Bij een pedicure kun je terecht met nagelproblemen (ingegroeide teennagels en kalk/schimmelnagels), eeltproblemen (likdoorns en dik eelt) en huidproblemen (kloven, schimmel en droge huid). Zij kan je ook advies geven over persoonlijke hygiëne, huidverzorging en goed schoeisel. Er zijn ook pedicures welke gespecialiseerd zijn in voetverzorging bij reuma patiënten of mensen met diabetes. Daarnaast heb je ook nog de medisch pedicures welke een brede opleiding hebben gehad en kunnen alle risicovoeten behandelen. 
ProVoet

Helaas mag iedereen zichzelf een pedicure noemen omdat het geen beschermt beroep is. Het komt steeds vaker voor dat pedicures zonder enige opleiding of kennis mensen behandelen. Om er zeker van te zijn dat je te maken hebt met een goed opgeleide pedicure kun je de website van ProVoet raadplegen. Hier is een overzicht te vinden van 13.500 pedicures die aangesloten zijn bij de branchevereniging ProVoet. Al deze pedicures hebben een erkende opleiding tot pedicure gevolgd. Belos Pés Pedicure Ommen is ook aangesloten bij ProVoet. 
Zo voorkom je voetklachten

·        Als je geen voetklachten hebt, kun je rustig op blote voeten lopen. Maar heb je standproblemen dan is het beter om een stevige schoen te dragen. Liever geen slippers, want dan moeten de spieren in je voeten harder werken om de slipper aan te houden.

·        Als je slippers draagt, draag ze dan niet te klein want dit kan voor eelt onder de hielen zorgen.

·        Zorg er voor dat je je teennagels altijd recht afknipt, dus geen ronde hoekjes, en knip ze ook niet te kort. Het beste is om geen nagelknipper te gebruiken maar een nagelschaartje. Deze laat namelijk minder haaltjes achter.

·        Draag altijd schoenen dit goed passen maar die ook voldoende ruimte geven voor je tenen zodat je deze nog kunt bewegen. Draag je liever hakken, zorg dan voor een kleine hak.

·        Het is belangrijk dat je je voeten goed afdroogt en dan met name tussen je tenen. Zo voorkom je namelijk een schimmelinfectie.

·        Gebruik elke avond een voetencrème om een droge huid, eelt en kloven te voorkomen.

·        Het is goed om een voetenbad te nemen, echter, neem deze niet langer dan vijf minuten omdat je hiermee je huid verweekt en je meer kans hebt op infecties en wondjes. 

 
 
 
Opbellen
E-mail